Algemene informatie over de SAAB 96.

Plaats reactie
saabomatie1
Beheerder
Berichten: 115
Lid geworden op: 25 sep 2009 21.41

Algemene informatie over de SAAB 96.

Bericht door saabomatie1 » 30 aug 2016 12.09

Introductie.

De SAAB 96 is opvolger van de SAAB 93, zoals de SAAB 93 dat is van de SAAB 92. De SAAB 96 is geleverd tot en met in het jaar 1980. Hiermee is het ook de langst geleverde type SAAB.

Carrosserievarianten.

Er is een carrosserievariant geproduceerd en dat is die van een 2deurs sedan en het grootste verschil met een SAAB 93 is dan ook de achterkant van de carrosserie, gerekend vanaf de zogenaamde B-stijl.

    [(06-10-2017) Aanvulling:
    Naast de vanaf de B-stijl sterk gewijzigde carrosserie is een ander groot verschil met de SAAB 93 het gemonteerde dashboard en dan vooral, maar niet uitsluitend, het gedeelte waar de instrumenten werden gemonteerd.
    Verder zijn er op en in een SAAB 96 ook nog wel een paar kleine andere wijzigingen t.o.v de SAAB 93.]
Vanaf het modeljaar 1965 werd de SAAB 96, net als de SAAB 95 voorzien van een ander front en verhuisde de radiateur van achter de motor naar direct achter de grille. Het vanaf dat moment oude front noemt men vaak een "bullnose" of een "kortneus" en het nieuwe front noemt men een "langneus".
Naast de verandering van "bullnose"/"kortneus" naar "langneus" zijn er 2 andere wijzigingen aan de buitenkant geweest: het veranderen van de diverse lampen, zowel voor als achter. Verder zijn de bumpers veranderd. Die tot en met het modeljaar 1975A toegepast zijn zijn van verchroomd staal en vanaf het modeljaar 1975B zijn de bumpers van hetzelfde type als die toegepast werden op de SAAB 99 vanaf het modeljaar 1972 en voorzien zijn van een rubberen buitenkant, welke over een aluminium profiel geplaatst waren, met daar tussen een van plastic gemaakte stootblok, die voorzien is van meerdere kubusvormige ruimten. Deze bumpers hebben als voordeel dat ze lichtere aanrijdingen zonder schade kunnen doorstaan. Wanneer een dergelijke bumper ingedrukt wordt zal deze zich weer herstellen.

Technische gedeelte.

Er zijn in hoofdlijn twee type motoren geleverd in de SAAB 96 en dat betreffen de bij de SAAB 93 genoemde 3 cilinder 2 takt motor en welke oorspronkelijk van DKW afkomstig was en vanaf het modeljaar 1967 kwam daar een 4cilinder motor, in V-vorm van Ford, voor in de plaats. Deze motor is op zijn beurt weer geleverd in een 1500cc en een 1700cc versie.

    [(06-10-2017) Aanvulling:
    De motorinhoud groeide ook een kleine 100cc naar 841cc in plaats van 750cc.]
De versnellingsbak kreeg 4 versnellingen, terwijl dat bij de SAAB's 93 en 96 een versnellingsbak met 3 versnellingen betrof bij de versies die voorzien werden van de 3 cilinder 2 takt motor.

Verschillende uitvoeringen.

Tot en met het modeljaar 1970 was het mogelijk om te kiezen tussen een standaard of een De Luxe uitvoering, een Sport en tot slot een Monte Carlo uitvoering.

Van de SAAB 96 zijn diverse actiemodellen geleverd. In Nederland kent bijvoorbeeld de Special-uitvoering, geleverd in 1979 en 1980, in meerder landen kende men de zogenaamde Silver-Edition en in Groot Brittannië kende men bijvoorbeeld de SAAB 60 als een exclusief model en de Souvenir-uitvoering. Dat laatste model werd geleverd in 1977 en was een "afscheidsmodel" toen dat het laatste modeljaar was dat de SAAB 96 in Groot Brittannië geleverd werd.

In met name de USA zijn er exemplaren geleverd die voorzien zijn van een airconditioning, maar dan gaat het echter wel om een klein aantal en hoe men het wendt of keert, zeer zekers procentueel gezien, gaat het om een gering aantal procenten.
Houdt u zich aan de forumregels, dan blijft het voor iedereen leuk!

Wanneer u met vragen zit, schroom niet en stuur, ongeacht het aantal, al uw vragen in een email naar: saabomatie1@gmail.com

Plaats reactie