Algemene informatie over de SAAB 900 van deze generatie.

Plaats reactie
saabomatie1
Beheerder
Berichten: 115
Lid geworden op: 25 sep 2009 21.41

Algemene informatie over de SAAB 900 van deze generatie.

Bericht door saabomatie1 » 02 feb 2017 17.50

Introductie

In 1993 verschijnt voor het modeljaar 1994 de tweede generatie van SAAB 900 die ook wel bekend staat als de SAAB 900 NG, ook al wordt de cabriolet-versie Van de eerste generatie van de SAAB 900 nog doorgebouwd als modeljaar 1994 en wat de situatie nog vreemder maakt is dat er ook van de SAAB 900 NG een cabriolet-versie verschijnt als modeljaar 1994. Feitelijk is de situatie rondom de cabriolet-versies van de beide SAAB’s 900 te vergelijken met natuurlijk geldt dit ook voor deze generatie SAAB 900 en de opvolger hiervan, de eerste generatie SAAB 9-3 die werd geleverd tijdens de modeljaren 1998 – 2003, waarbij het modeljaar 2003 ook weer afhankelijk is van de markt waar deze generatie SAAB 9-3 werd geleverd, want op diverse markten het modeljaar 2002 het laatste modeljaar was.

Deze generatie SAAB 900 was de eerste SAAB die werd voorzien van een Black-panel, iets wat inhoudt dat men de verlichting alle “overbodige” informatie op het dashboard uit kan zetten, op de snelheidsmeter na. Dit was bedacht om meer rust voor de bestuurder te creëren en mocht het zo zijn dat er werd gedetecteerd dat de bestuurder van informatie moet worden voorzien, dan licht de verlichting in dat gedeelte op. Als voorbeeld: De benzinetank komt op laag niveau te staan, dan wordt op het instrumentenpaneel het gedeelte van de benzinemotor verlicht, waardoor de bestuurder op de hoogte wordt gebracht van het lage brandstofniveau.
Op de SAAB 900, noemt het maar de basis-versie is het ook zo dat de toerenteller op het dashboard niet aanwezig is, iets wat vanaf het modeljaar 1996 is rechtgezet door de toerenteller alsnog als standaarduitrusting te gaan maken voor deze versie van de SAAB 900.

Carrosserievarianten

Er zijn in zijn totaliteit 3 verschillende carrosserievarianten geleverd van de SAAB 900 en deze zijn:


1. 2deurs cabriolet, geleverd tijdens de modeljaren 1994 – 1998.
2. 3deurs coupé, geleverd tijdens de modeljaren 1994 – 1998.
3. 5deurs hatchback, geleverd tijdens de modeljaren 1994 – 1998.

Technische gedeelte

Er zijn 4 verschillende motor-versies geleverd in deze generatie SAAB 900.

1. B201-motor met 16 kleppen en benzineinjectie.
2. B201-motor met 16 kleppen, benzineinjectie, turbo en intercooler
3. B203-motor met 16 kleppen en benzineinjectie.
4. B258-motor met 24kleppen en benzineinjectie.

Het grootste verschil tussen de B201-(2.0 liter)motoren en de B203-(2.3liter)motoren en de B258-(2.5liter)motor is het aantal cilinders. Bij de B-201 en de B203 zijn dat er vier, bij de B258-motor zijn dat er 6. Verder verschilt ook de bouwwijze, want de 4cilinder motoren zijn lijnmotoren terwijl de 6 cilindermotor een V-motor is.

Er zijn 3 verschillende versnellingsbakken in de SAAB 900 NG geleverd en deze zijn:

1. Handgeschakelde versnellingsbak met 5 versnellingen.
2. Handgeschakelde versnellingsbak met 5 versnellingen waarbij de koppeling, via een sensor in de versnellingspook, op een automatische wijze wordt bediend. Deze versnellingsbak wordt een Sensonic genoemd en werd alleen geleverd in combinatie met de B201 die is voorzien van een turbocompressor en intercooler.
3. Automatisch schakelende versnellingsbak met 4 versnellingen.

Uitvoeringen

Uitgaande van de uitvoeringen die standaard werden geleverd zijn:

1. 900, de basis-versie en enkel en alleen geleverd als een 3deurs Coupé en 5deurs hatchback.
2. 900S, de middelste versie als het om de uitrusting gaat en geleverd met alle carrosserie-varianten.
3. 900SE, de meest complete uitvoering en net als bij de SAAB 900S geleverd in alle 3 de geleverde carrosserievarianten.

De combinaties van motoren, uitrusting en carrosserievariant verschilt per land en als voorbeeld wordt nu genoemd de versies met de B258-motor. In bijvoorbeeld Nederland is deze motor alleen geleverd als de SAAB 900SE, in bijvoorbeeld Australië werd deze motorversie ook geleverd in SAAB 900S-uitvoering.

Speciale uitvoeringen

Een aantal speciale versies die van deze generatie SAAB 900 zijn geleverd zijn:

Aero en deze versie is een speciale versie die (eigenlijk) alleen voor de Italiaanse markt was bedoeld.
Carlsson en deze speciale versie was op basis van zowel de SAAB 900S en SAAB 900SE geleverd.
Mellow Yellow, een speciale versie op basis van de SAAB 900 SE Cabriolet en voorzien van de B201-motor met een turbo en intercooler en deze versie werd (eigenlijk) alleen in Duitsland geleverd.
Taladega, zowel op basis van de SAAB 900S als de SAAB 900SE en deze versie werd (eigenlijk) wereldwijd geleverd.

Er zijn ook nog andere speciale uitvoeringen van deze generatie SAAB 900, hier is het echter zo dat er bewust is gekozen voor een beknopt overzicht van de geleverde speciale uitvoeringen.
Houdt u zich aan de forumregels, dan blijft het voor iedereen leuk!

Wanneer u met vragen zit, schroom niet en stuur, ongeacht het aantal, al uw vragen in een email naar: saabomatie1@gmail.com

Plaats reactie