Algemene informatie over de SAAB 9000.

Plaats reactie
saabomatie1
Beheerder
Berichten: 115
Lid geworden op: 25 sep 2009 21.41

Algemene informatie over de SAAB 9000.

Bericht door saabomatie1 » 02 feb 2017 17.50

introductie

De SAAB 9000 werd in 1984 geïntroduceerd als het modeljaar 1985 en was in 1 uitvoering leverbaar: De 5deurs hatchback die bekend staat als de SAAB 9000CC en dan ook nog met maar 1 motorversie, namelijk de B201-motor met 16 kleppen, benzineinjectie, turbocompressor en intercooler. Later, zoals hieronder te zien is, zouden er nog 2 andere carrosserievarianten gaan verschijnen en meerdere andere motoren/motorversies.
De SAAB 9000 zou tot en met het modeljaar 1998 worden geproduceerd.

Carrosserievarianten

Deze worden genoemd in een volgorde die is gelieerd aan de hand van de introductie.

1. CC, dit was de eerste carrosserievariant en dit betreft een 5deurs hatchback.
2. CD, is de 4deurs Sedan-versie van de SAAB9000.
3. CS, is de later 5deurs hatchback van de SAAB 900, die in 1991 werd geïntroduceerd in 1991 als het modeljaar 1992.

De SAAB 9000 CC werd als eerste 5deurs hatchback-versie geïntroduceerd en zou nog een paar jaar, wel afhankelijk van de markt waar geleverd, tot en met het modeljaar 1993 naast de opvolger, de SAAB 9000CS, geleverd worden.
Voor het modeljaar 1989 verscheen de vierdeurs Sedan, de CD-versie.

Technische gedeelte

In de SAAB 9000 zijn in hoofdlijnen 3 verschillende motoren geleverd, welke in verschillende uitvoeringen zijn geleverd en die overigens per modeljaar (op details) kunnen verschillen en altijd zijn voorzien van 4 kleppen per cilinder.

1. B201-motor, met benzineinjectie.
2. B201-motor, met benzineinjectie, turbocompressor en intercooler, in de LPT-versie.
3. B201-motor, met benzineinjectie, turbocompressor en intercooler, in de FPT-versie.
4. B203-motor, met benzineinjectie.
5. B203-motor, met benzineinjectie, turbocompressor en intercooler, in de LPT-versie.
6. B203-motor, met benzineinjectie, turbocompressor en intercooler, in de FPT-versie.
7. B203-motor, met benzineinjectie, turbocompressor en intercooler, in de HPT-versie.
8. B308-motor, met benzineinjectie.

Het grootste verschil tussen de B201(2.0liter)- en B203(2.3liter)-motoren en de B308(3.0liter)-motor is het cilinderaantal. De B201- en de B203-motoren hebben 4 cilinders, de B308-motor heeft 6 cilinders.

Zoals eerder gezegd werd de SAAB 9000 geïntroduceerd voor het modeljaar 1985 en voorzien van de B201 voorzien van benzineinjectie, turbocompressor en intercooler. In 1985, voor het modeljaar 1986 verscheen de B201 voorzien van alleen benzineinjectie en in 1988, gelijk met de introductie van de SAAB 9000 CD verscheen ook de B203-motor en dan in de versie met alleen benzineinjectie.
In 1989, voor het modeljaar 1990, verscheen de B203-motor met benzineinjectie, turbocompressor en intercooler.
In 1993, voor het modeljaar 1994, verscheen de B308-motor, de kortst geleverde motorversie van de SAAB 9000 en deze verdween ook weer voor het modeljaar 1998.

Bij de B201- en de B203-motoren die zijn voorzien van een turbo en intercooler geldt ook dat deze zijn geleverd in een LPT- en een FPT-versie en dit heeft, eenvoudig uitgelegd, te maken met de geleverde turbodruk en daardoor ontstane motorvermogen en koppelverloop en –hoogte die de motor levert.

Op het instrumentenpaneel is (meestal) te zien of men te maken heeft met een LPT- of een FPT-versie van een B201- of een B203-motor en dit omdat de exemplaren met een FPT-motor zijn voorzien van een turbodrukmeter, iets wat bij de HPT-versie ook het geval is. In de vorige zin staat meestal tussen haakjes, want het is bekend dat er SAAB’s 900 rondrijden die (oorspronkelijk) van een LPT-versie van een van deze 2 motoren werden voorzien, maar later zijn veranderd naar een FPT-motor en waarbij er later een turbodrukmeter is gemonteerd. Het kan ook voorkomen dat iemand een LPT-versie van een van deze 2 motoren heeft voorzien van een turbodrukmeter terwijl de motor nog altijd een LPT-“setup” heeft.

De SAAB 9000 was, met de introductie van de B203-motor de eerste SAAB die zou gaan beschikken over het Direct-Ignition-System, wat een ontstekingssysteem inhoudt met, eenvoudig gezegd, bovenop elke bougie een eigen bobine, waardoor een stroomverdeler en bougie- en bobinekabel(s) niet meer nodig waren.

Uitvoeringen

Vanaf de introductie tot en met het modeljaar 1992 was elke versie van de SAAB 9000 leverbaar in 1 versie met de daarbij behorende motorversie, maar, vanaf het modeljaar 1993 werd dat anders, waarbij de SAAB 9000 Griffin van het modeljaar 1992, naast de Aero-versie, de grote uitzondering is.
Op de CC-versie na, werden de SAAB’s 9000 CD en CS ook leverbaar in een luxere en heten in die luxere versies SAAB 9000 CDE of SAAB 9000 CSE.
In de U|SA kent men van de SAAB 9000 CC ook een S-versie, die eenvoudig gezegd een SAAB 9000 met een B201-motor die niet is voorzien van een turbocompressor en intercooler, maar wel de uitrusting heet van een exemplaar met een turbocompressor met intercooler.

De combinatie van motoren, carrosserie-versie of uitrusting (CD(E)/CS(E)) is afhankelijk van de markt waar een SAAB 9000 werd geleverd, maar als richtlijn kan men zeggen dat alle motoren met alle uitrustingsvarianten zijn geleverd.

Speciale uitvoeringen

Van de SAAB 9000 zijn diverse speciale uitvoeringen geleverd en hieronder is daarvan een beperkt overzicht te zien.

A50, is in Noord-Europa geleverd en is gebaseerd op de SAAB 9000 CSE in combinatie met een B201-motor in de LPT-versie of een B203-motor in de LPT, FPT en HPT-versie. De SAAB 9000 A50 werd geleverd tijdens de modeljaren 1997 en 1998.
Aaniversary, is een wereldwijd geleverde versie, op Noord-Europa na en die erg vergelijkbaar is met de A50, maar is dan van (wat) meer uitrusting voorzien. De motorenkeuze is dezelfde als bij de SAAB 9000 A50.
Beverly, is een speciale versie die op de Nederlandse markt werd geleverd tijdens de modeljaren 1996 en 1997.
Burgundy, is Nederland geleverd tijdens de modeljaren 1994 en 1995.
Business Edition, is een in Duitsland geleverde speciale versie van de SAAB 9000 en dat tijdens de modeljaren 1996 en 1997.
Carlsson, is in Groot-Britannië geleverd tijdens de modeljaren 1989 – 1991.
Ebony, is een in Nederland geleverde speciale versie van de SAAB 9000.
GLE, is een speciale versie van de SAAB 9000 die in Zweden werd geleverd tijdens de modeljaren 1991 en 1992.
Griffin, is een een genummerde oplagen geweest tijdens het modeljaar 1992 in de USA en deze speciale versie is vergelijkbaar met de in de rest van de wereld geleverde “normale” SAAB 9000 Griffin.
S, is een in Groot-Brittannië geleverde speciale versie van de SAAB 9000.
SE, is een in Groot-Brittannië geleverde speciale versie van dit type SAAB.
Talladega, is een in Zweden geleverde speciale versie die vergelijkbaar is met de Groot-Brittannië geleverde SAAB 9000 Carlsson.
XS, is een in Groot-Brittannië geleverde speciale versie van de SAAB 9000.

Zoals eerder vermeld is dit een beperkt overzicht van de speciale versies van de SAAB 9000 en is het zo dat er wereldwijd nog meer speciale versie zijn geleverd van dit type SAAB.

Verder zijn er talloze SAAB’s 9000 verbouwd aangepast of omgebouwd tot een Limousine, autotransporter of ambulance om 3 verschillende aanpassingen te noemen.
Houdt u zich aan de forumregels, dan blijft het voor iedereen leuk!

Wanneer u met vragen zit, schroom niet en stuur, ongeacht het aantal, al uw vragen in een email naar: saabomatie1@gmail.com

Plaats reactie