Algemene informatie over de SAAB 95.

Plaats reactie
saabomatie1
Beheerder
Berichten: 115
Lid geworden op: 25 sep 2009 21.41

Algemene informatie over de SAAB 95.

Bericht door saabomatie1 » 30 aug 2016 12.09

Introductie.

De SAAB 95 is de stationcarvariant van de SAAB 93 en vanaf het modeljaar 1960 de stationcarvariant van de SAAB 96. De SAAB 95 is geleverd van 1959 tot en met 1978.

    [(06-10-2017) Aanvulling:
    Tot en met het modejaar 1960 had de SAAB 95 hetzelfde dashboard als de SAAB 93 en kan men feitelijk het volgende stellen:
    SAAB 95 van het modeljaar 1959 is de stationcarvariant van de SAAB 93b en dit vanwege de deuren die aan de achterkant scharnieren.
    SAAB 95 van het modeljaar 1960 is de stationcarvariant van de SAAB 93f en dat vanwege de aan de voorkant scharnierende deuren.
    SAAB 95 vanaf het modeljaar 1961 tot en met einde productie is dan steeds de stationcarvariant van de SAAB 96 van het modeljaar waarin die werd gebouwd. Het grootste verschil tussen een modeljaar 1959 en 1960 en modeljaar 1961 en later van de SAAB 95 is dus dat vanaf het modeljaar 1961 hetzelfde type dashboard werd gemonteerd als dat van de SAAB 96, terwijl de modeljaren 1959 en 1960 hetzelfde dashboard kregen als de SAAB 93.]

Carrosserievarianten.

Er is een carrosserievariant geproduceerd en dat is die van een 3deurs stationcar en het grootste verschil met een SAAB 93 of SAAB 96 is dan ook de achterkant van de carrosserie, gerekend vanaf de zogenaamde B-stijl. Verder is het zo dat de SAAB 95, tot en met het modeljaar 1975 voor 7 personen zitplekken hebben en vanaf het modeljaar 1976 werd dat door veranderde veiligheidseisen beperkt tot 5 zitplaatsen. De zitplekken 6 en 7 bij de modeljaren 1975 vond men in de kofferruimte, achter de achterbank en deze 2 passagiers zaten in de tegengestelde richting van de andere aanwezigen en keken dus door de achterruit naar buiten.
Vanaf het modeljaar 1965 werd de SAAB 95, net als de SAAB 96 voorzien van een ander front en verhuisde de radiateur van achter de motor naar direct achter de grille. Het vanaf dat moment oude front noemt men vaak een "bullnose" of een "kortneus" en het nieuwe front noemt men een "langneus".
Naast de verandering van "bullnose"/"kortneus" naar "langneus" is zijn 2 andere wijzigingen aan de buitenkant geweest het veranderen van de diverse lampen, zowel voor als achter. Verder zijn de bumpers veranderd. Die tot en met het modeljaar 1975A toegepast zijn zijn van verchroomd staal en vanaf het modeljaar 1975B zijn de bumpers van hetzelfde type als die toegepast werden op de SAAB 99 vanaf het modeljaar 1972 en voorzien zijn van een rubberen buitenkant, welke over een aluminium profiel geplaatst waren, met daar tussen een van plastic gemaakte stootblok, die voorzien is van meerdere kubusvormige ruimten. Deze bumpers hebben als voordeel dat ze lichter aanrijdingen zonder schade kunnen doorstaan. Wanneer een dergelijke bumper ingedrukt wordt zal deze zich weer herstellen.
Op sommige markten is er ook een voor 2 inzittende geschikte VAN-versie geleverd die voorzien was van geblindeerde ramen tussen de voorste deuren en en de achterklep, echter zijn er ook VAN-versies geweest die rondom voorzien waren van ramen.

Technische gedeelte.

Er zijn twee type motoren geleverd in de SAAB 95 en dat betreffen de bij de SAAB 93 genoemde 3 cilinder 2 takt motor welke oorspronkelijk van DKW afkomstig was en vanaf het modeljaar 1967 kwam daar een 4cilinder motor, in V-vorm van Ford, voor in de plaats. Deze motor is op zijn beurt weer geleverd in een 1500cc en een 1700cc versie.

    [(06-10-2017) Aanvulling:
    In tegenstelling tot de SAAB 93, die een motorinhoud kent van 750cc is de motorinhoud bij de SAAB 95 841cc.]
De versnellingsbak kreeg 4 versnellingen, terwijl dat bij de SAAB's 93 en 96 een versnellingsbak met 3 versnellingen betrof bij de versies die voorzien werden van de 3 cilinder 2 takt motor en later bij de versies met een Ford V4 motor een versnellingsbak kennen met 4 versnellingen.

Verschillende uitvoeringen.

Tot en met het modeljaar 1970 was het mogelijk om te kiezen tussen een standaard of een De Luxe uitvoering en bij deze woorden zijn de geleverde versies van de SAAB 95 genoemd.
In met name de USA zijn er exemplaren geleverd die voorzien zijn van een airconditioning, maar dan gaat het echter wel om een klein aantal en hoe men het wendt of keert, zeer zekers procentueel gezien, om nog kleinere aantallen als bij de SAAB 96.
Houdt u zich aan de forumregels, dan blijft het voor iedereen leuk!

Wanneer u met vragen zit, schroom niet en stuur, ongeacht het aantal, al uw vragen in een email naar: saabomatie1@gmail.com

Plaats reactie