Algemene informatie over de SAAB 99.

Plaats reactie
saabomatie1
Beheerder
Berichten: 115
Lid geworden op: 25 sep 2009 21.41

Algemene informatie over de SAAB 99.

Bericht door saabomatie1 » 30 aug 2016 12.09

Introductie.

De SAAB 99 zou eind jaren '60 DE OPVOLGER worden van de SAAB 96, maar de geschiedenis heeft geleerd dat deze 2 typen SAAB 11 jaar naast elkaar geleverd werden. Nog sterker: In 1978 verscheen daar DE OPVOLGER van de hier beschreven SAAB 99, de SAAB 900 (zie ook dat hoofdstuk) en het werd dus zo dat de SAAB 96 tegelijkertijd met zijn opvolger, de SAAB 99 geleverd werd en dat terwijl de opvolger van de SAAB 99 ook al leverbaar werd. Deze situatie is 3 jaar zo geweest en dat was tijdens de jaren 1978, 1979 en 1980. De periode dat de SAAB 99 naast zijn opvolger, de SAAB 900 geleverd is geweest is nog langer als die 3 jaar en die periode bedraagt ook weer een "gezonde" 7 jaar. Dat was tijdens de jaren 1978 tot en met 1984.

Carrosserievarianten.

In zijn totaliteit zijn er 6 verschillende carrosserievormen geleverd en deze zijn:

1. 2deurs Sedan, 1968 - 1984.
2. 3deurs Combi-Coupé, 1974 - 1979, overigens op de meeste markten tot en met 1978.
3. 4deurs Sedan, 1971 - 1984.
4. 5deurs Combi-Coupé, 1976 - 1979, overigens op de meeste markten, net als de 3deurs Combi-Coupé tot en met 1978.
5. Verlengde 5deurs Combi-Coupé, waarbij er een stuk tussen de voorste en achterste deuren werd tussengevoegd. 1977.
6. Verlengde 5deurs Combi-Coupé, waarbij naast het verlengen van de auto ook de 4 deuren werden verlengd. 1977 en 1978.

De 3 en 5deurs Combi-Coupé uitvoeringen zijn in bijvoorbeeld de USA verkocht als Wagon-Back.
De verlengde versies betreffen de zogenaamde Finlandia-versies, welke meestal de 118Pk B-motor met benzine-injectie hebben, maar er zijn ook exemplaren gebouwd met dezelfde motor en die 145 Pk levert dankzij een turbocompressor.

Technische gedeelte.

Er zijn diverse motoren geleverd in de SAAB 99, in hoofdlijnen zijn dat 4 verschillende motoren en in hoofdlijnen zijn 3 verschillende versnellingsbakken geleverd. De eerste jaren kennen en primaire overbrenging met uitsluitend tandwielen en daarnaast ook een vrijloopfunctie. Omdat de lijst met verschillende versnellingsbakken veel korter is als die van de geleverde motoren worden eerst de 3 in hoofdlijnen verschillende versnellingsbakken genoemd en die zijn:
1. Een handbediende versnellingsbak met 4 versnellingen
2. Een handbediende versnellingsbak met 5 versnellingen, vanaf modeljaar 1979 OP DE Turbo-versies, vanaf modeljaar 1982 op de Gl-versies.
3. Een automatische versnellingsbak met 3 versnellingen.

Vervolgens de 4 in hoofdlijnen verschillende geleverde motoren in de SAAB 99:

A. De 1750cc Triumph motor.
B. De 1850cc afgeleide van de hierboven genoemde motor.
C. De 2,0liter B-motor.
D. De 2,0liter H-motor.

Deze 4 verschillende motoren zijn er in verschillende uitvoeringen geleverd, waarbij aangetekend wordt dat de eerste 2 er in 2 verschillende versies zijn geweest, te weten met 1 carburateur of de elektrisch geregelde benzine-inspuiting van het D-Jetronic type van het merk Bosch, terwijl de H-motor in "slechts" 1 uitvoering is geleverd, namelijk die met 1 carburateur en 100Pk en de zogenaamde B-motor is er in 4 verschillende versies geleverd en dat zijn de versies met 1 carburateur, voorzien van 2 carburateurs, voorzien van het K-jetronic injectiesysteem van Bosch en die laatste versie in combinatie met een Turbo-compressor.

Het vermogen (tussen haakjes versies voorzien van een katalysator) en daarachter gelijk het koppel van de verschillende motoren is:

01. 1750cc met 1carburateur: 80Pk/130Nm.
02. 1750cc met D-jetronic injectie: 90Pk/135Nm.
03. 1850cc met 1carburateur: 88Pk/150Nm.
04. 1850cc met D-jetronic injectie: 97Pk/146Nm.
05. B-motor met 1 carburateur: 100Pk/162Nm.
06. B-motor met 2 carburateurs: 108Pk/164Nm.
07. B-motor met K-jetronic injectie: 118Pk(110Pk)/167Nm(161Nm).
08. B-motor met K-jetronic injectie en Turbo-compressor: 145Pk(135Pk)/235Nm(217Nm).
09. H-motor met 1 carburateur: 100Pk/162Nm.

Verschillende uitvoeringen.

De verschillende uitvoeringen zijn (bijna) eindeloos, zeer zekers wanneer men de verschillende carrosserievarianten met motoren en uitrustingsniveaus gaat combineren.
Wel is het zo dat men de versies met een injectiemotor makkelijk kan herkennen zijn aan de letter E in de typeaanduiding.

Verschillen per modeljaar

Start productie tot en met modeljaar 1971

Standaardversie, welke met de beide 1750cc-motoren is geleverd en in het modeljaar 1971 kwam naast de 2deurs Sedan versie een 4deurs Sedan versie er bij. Verder was de grootste verandering in 1971 het verschijnen van een ander type dashboard dat tot en met het modeljaar 1984 in de SAAB 99 geleverd werd en in alle modeljaren van de SAAB 90 (1985 - 1987).

Modeljaar 1972

Standaardversie, welke met de 1750cc en 1850cc motoren en de TSE-versies met de 1850cc motor met D-jetronic benzine injectie. Een andere wijziging was de montage van de rubberen bumpers.

Modeljaar 1973

Voor dit modeljaar werden de SAAB 99 “standaard”, de L(E)- en de EMS-modellen geleverd. De EMS-versie was het eerste "sportieve" model van de SAAB 99 en werd alleen als 2deurs Sedan geleverd. Naast de "standaard"-versie werd een verder "uitgeklede versie" geleverd onder de naam X7 en ook dat model werd uitsluitend als 2deurs Sedan uitgevoerd. Deze versie kent geen deksel op het handschoenenkastje, geen ventilatieroosters, op die bij de voorruit na, geen klokje, rubberen vloerbedekking, totaal geen bekleding in de kofferruimte, de stoelen uit de SAAB 95/96, zonder hoofdsteunen en als laatste voorbeeld: geen rechter zonneklepje. Verder wijkt dit model nog verder af van de SAAB 99 “standaard”.

Modeljaar 1974

De L-versie gaat naast de 2- en 4deurs Sedan versie ook een 3deurs Combi-Coupé kennen, Deze carrosserievariant moest men zien als een kruising tussen een 2deurs Sedan en een 3deurs Stationcar. Anders gezegd: Het “mooie” van een Sedan, de praktische mogelijkheden van een stationcar en dat gecombineerd in één en dezelfde auto.
Verder wordt ook het EMS-model geleverd en de X7-versie. Beiden uitsluitend als 2deurs Sedan. Verder wordt er ook nog een standaardversie geleverd in een 2deurs Sedanversie.

Modeljaar 1975

De "uitgeklede" X7-versie komt te vervallen en twee van de grootste veranderingen voor het modeljaar 1975 zijn de komst van de B-motor met 2 carburateurs en 108Pk, de LS-versie en een gewijzigde grille. Daarnaast de LE-versie met de 118Pk B-motor met K-jetronic benzine-injectie en alleen op exemplaren met het stuurwiel links gemonteerd is het mogelijk om “af-fabriek” stuurbekrachtiging te laten monteren. Achteraf het inbouwen van een originele stuurbekrachtiging op de SAAB 99 is eigenlijk onbegonnen werk ,want naast een gewijzigd stuurhuis, een pomp, V-snaar en leidingen is het nodig om het een en ander te moeten gaan wijzigen aan de bodemplaat en het schutbord.

Modeljaar 1976

De L-versie wordt de standaardversie, waarbij deze versie niet meer geleverd wordt als 3deurs Combi-Coupé of 4deurs Sedan. Voor het modeljaar 1976 verschijnen in zijn totaliteit 3 nieuwe versies en dat zijn de GL-versie, geleverd met dezelfde 100Pk motor met 1 carburateur als de L-versie. De GL-versie wordt naast de 2deurs Sedan, 3deurs Combi-Coupé en 4deurs Sedan, ook leverbaar als een 5deurs Combi-Coupé. Een andere nieuwe versie is de SAAB 99 GL-Super, leverbaar met dezelfde motorenversies als bij de LS-versie van het modeljaar 1975, maar dan met de 108Pk leverende B-motor en voorzien van 2 carburateurs. Tot slot verschijnt er voor dit modeljaar een compleet nieuwe versie, de GLE. Dit type SAAB 99 is voorzien van de motor en de stoelen van de SAAB 99 EMS, heeft daarnaast ook "eigen' luxe deurbekleding, (veel) luxer afgewerkte kofferruimte, geel gekleurde mistlampen voor, lichtmetalen velgen met "gouden accenten" en alleen op exemplaren met het stuurwiel aan de linker kant: Stuurbekrachtiging, iets wat ook geleverd kon worden als een extra “af-fabriek” voor het modeljaar 1975 van de LE-versie. Daarnaast krijgt de GLE-versie afwijkende strips in de bumpers.
In de USA kent men ook een GL-injection. Dat is in feite een GL-versie die voorzien is van de B-motor met K-Jetronic injectie van Bosch en afhankelijk van de locatie in de USA wel of niet voorzien van een katalysator. De versies met een katalysator kennen een iets lager vermogen en koppel als de versies zonder en katalysator. Uiteraard geldt het een en ander omtrent het vermogen ook voor de SAAB 99EMS en GLE voorzien van een katalysator.

Modeljaar 1977

De SAAB 99 wordt voor dit modeljaar, voor wat betreft de verschillende typeaanduidingen niet uitgebreid, maar kent wel verschillende cosmetische veranderingen. Een aantal daarvan zijn de vergrote stadslicht-/knipperlichtunits aan de voorkant, de ruwweg 2,5 keer zo grote achterlichtunits, die ook op een andere manier zijn ingedeeld. Verder krijgen alle modellen de "luxe bumpers" van de SAAB 99 GLE van het modeljaar 1976 van de SAAB 99 GLE. Daarnaast wordt het "kussen"/claxonknop op het stuurwiel ±2,5 keer zo groot als dat van het modeljaar 1976.
In 1977 verschijnt er ook een 5deurs Combi-Coupé van de GLE-versie, maar dan wel uitsluitend als de verlengde SAAB 99 Finlandia.
Verder verschijnen er als testauto's 2deurs EMS Sedan versies en 4deurs GLE Sedan versies die zijn voorzien van de 145Pk sterke en van een Turbo-compressor voorzien B-motoren welke voorzien zijn van het K-Jetronic injectiesysteem van Bosch.

Modeljaar 1978

Het modeljaar 1978 is in grote lijnen gelijk aan het modeljaar 1977, ook al zijn er een aantal verschillen.
Het grootste verschil met het modeljaar 1977 is dat de GLE-versie niet meer als een 4deurs Sedan wordt geleverd, maar als een 5deurs Combi-Coupé.
Bij de SAAB's 99L, GL, GL-Super en GL-injection verschijnt er een stoelbekleding met een ander stiksel, waardoor de stoelen in deze versies anders ogen.
De EMS- en GLE versie krijgen een heel ander soort stof op de stoelen, maar het stiksel blijft wel hetzelfde.
De grootste verandering voor het modeljaar 1978 is de komst van 3deurs SAAB 99 turbo Combi-Coupé. Deze versie is feitelijk gelijk aan de EMS-versie, maar dan voorzien van een sterkere versie van de B-motor met K-Jetronic. De motor werd zowel voor wat betreft het vermogen als het koppel sterker door de montage van een turbocompressor.
Op bepaalde markten werd de EMS-versie ook als een 3deurs Combi-Coupé geleverd. Verder verscheen er een SAAB 99 GL Special. Dat was een SAAB 99 GL Super, maar dan voorzien van het groen getinte glas van de SAAB 99 EMS, diens gasgevulde schokdempers, een spoiler aan de voorkant en dezelfde velgen als de SAAB 99 EMS.
Tijdens dit modeljaar verschijnt er ook een turbo-versie van de 5deurs SAAB 99 GLE Finlandia Combi-Coupé. De exemplaren met de turbomotor waren uitsluitend leverbaar met een handgeschakelde versnellingsbak.

Modeljaar 1979

De L-versie komt vanaf dit modeljaar te vervallen, net als de GLE-versie.
Op een aantal markten blijven de GL en turbo-versies leverbaar als 3deurs en 5deurs Combi-Coupé, al is het wel zo dat deze carrosserievariant op de meeste markten voorbehouden blijft aan de voor dit modeljaar verschenen SAAB 900. Daarnaast blijft op een aantal markten de GL Super versie leverbaar. Uitsluitend voor dit modeljaar zijn er in GB, Australië en Nieuw Zeeland een zeer beperkt aantal van de 5deurs SAAB 99 turbo Combi-Coupé gebouwd. De uitrusting van deze 5deurs SAAB 99 Combi-Coupé is, op de motor na dan, exact gelijk aan het modeljaar 1978 van de SAAB 99 GLE en net als bij elke SAAB 99 (G)LE en die het stuurwiel recht geplaatst heeft geldt dat de 5deurs SAAB 99 turbo Combi-Coupé niet beschikt over de luxe van stuurbekrachtiging.
In de USA worden de GL-injection en de turbo-versie geleverd. Die laatste uitsluitend als 2deurs Sedan, in tegenstelling tot de GL-injection versie, die ook als 4deurs Sedan geleverd werd.
De stalen velgen + wieldoppen wijzigen ten opzichte van de eerdere modeljaren en de gemonteerde velgen krijgen de bijnaam "stervelgen".

Modeljaar 1980

Dit modeljaar kent de GL(s)-versie, GLi en de turbo-versie. Laatst genoemde 2 versies uitsluitend als 2deurs sedan. De GL(s)-versie zowel als 2deurs Sedan en 4deurs Sedan. De GLi-versie in de USA uitsluitend als 2deurs Sedan.
Ook al wijkt de naam bij de GLs en de GLi-versie af van de vroegere GL Super en GL-injection versies af, gaat het om dezelfde uitvoeringen, waarbij de GLs versie de GL Super heeft opgevolgd. De GLi-versie is voor (sommige) Europese markten nieuw, in de USA volgt die de GL-injection versie op. De GLi-veries hebben naast een afwijkende motor, ten opzichte van de GL(s)-versies, ook nog het groen getinte glas en elektrisch bedienbare spiegels van de turbo-versie van dat modeljaar.
De 3deurs en 5deurs Combi-Coupé versies zijn definitief niet meer leverbaar, net als de EMS-versie.

Modeljaar 1981

Het modeljaar 1981 kent nog de GL-, GLi versie en de turbo-versie. De turbo-versie is uitsluitend leverbaar als 2derus sedan, de GL- en GLi-versies zijn ook leverbaar als 4derus Sedan.

Modeljaar 1982

De enigste nog leverbare versie is de GL-versie, zowel met een carrosserie als 2deurs of 4deurs Sedan. Naast metallic lak en een schuifdak was een 5versnellingsbak een van de weinig nog leverbare opties. De exemplaren met een 5versnellingsbak zijn herkenbaar aan iets bredere velgen, in combinatie met bredere banden, een economy-meter op het dashboard, in de stijl van de turbodrukmeter bij de vroegere SAAB 99 turbo en een 5-speed-plaatje op de kofferklep.
Verder is het zo dat de 2deurs Sedan-versie, in tegenstelling tot de 4deurs Sedan die verchroomde raamlijsten + deurgrepen heeft, vanaf het modeljaar 1982 is voorzien van zwarte raamlijsten en zwarte deurgrepen.
Tot slot wijzigen de velgen + wieldoppen.
De B-motor wordt bij het modeljaar 1982 van de SAAB 99 vervangen door de H-motor die sinds het modeljaar 1981 werd toegepast bij de SAAB 900.

Modeljaar 1983

Het modeljaar 1983 verschilt op een aantal punten van het modeljaar 1982, waarbij de plaatsing van de olievuldop, van het kleppendeksel naar de olievulbuis een van de grootste motorische veranderingen is. Daarnaast werd de motor voorzien van een andere kettingspanner van de distributie in de motor. Dat waren niet direct zichtbare veranderingen, maar de grille was dat wel, net als de zwarte lijst die verscheen op de B-stijl van de 2deurs Sedan. In het interieur valt de nieuwe middenconsole en pookhoes op, net als de nieuwe handremhendel die smaller is als die van de SAAB 99 tot en met het modeljaar 1982.
Verder krijgen de exemplaren die over een 5versnellingsbak beschikken een toerenteller en komt de economy-meter boven op het dashboard te vervallen.
Op dit modeljaar is alleen op exemplaren met een 5versnellngsbak een handbediende schuifdak leverbaar.

Modeljaar 1984

Dit is het laatste modeljaar van de SAAB 99 en in Nederland werd dit modeljaar alleen geleverd met een 5versnellingsbak. Een laatste noviteit wordt op de SAAB 99 geïntroduceerd en dat is de intervalfunctie op de ruitenwissers en bij de motor verandert er nog een detail: Er verschijnt voor het eerst op een SAAB 99 met een carburateur-motor, de elektronische ontsteking.
Naast metallic lak is er nog 1 optie leverbaar af fabriek en dat is het handbediende schuifdak.
Houdt u zich aan de forumregels, dan blijft het voor iedereen leuk!

Wanneer u met vragen zit, schroom niet en stuur, ongeacht het aantal, al uw vragen in een email naar: saabomatie1@gmail.com

Plaats reactie