Algemene informatie over de SAAB 900.

Plaats reactie
saabomatie1
Beheerder
Berichten: 115
Lid geworden op: 25 sep 2009 21.41

Algemene informatie over de SAAB 900.

Bericht door saabomatie1 » 30 aug 2016 12.09

Introductie

De meest succesvolle SAAB uit de geschiedenis, de SAAB 900, is in feite uit nood geboren. De reden? In de Verenigde Staten van Amerika werden de veiligheidseisen omtrent auto’s strenger aan het einde van de jaren ’70 van de vorige eeuw. De oplossing was om de al bestaande SAAB 99 aan de voorzijde te gaan wijzigen, waardoor de veiligheidseisen wel werden gehaald.
De in 1978 als modeljaar 1979 geïntroduceerde en tot en met het modeljaar 1993 gebouwde SAAB 900 I, de cabriolet uitvoering overigens tot en met het modeljaar 1994, verschilde het meeste van de SAAB 99 Wagon-Back/Combi-Coupé, doordat deze nieuwe SAAB een grotere wielbasis kreeg door de vooras naar voren te plaatsen, maar ook een ander front, een andere motorkap en een verder naar onderen doorlopende voorruit. In het interieur was de allergrootste wijziging, naast de niet direct voor het oog opvallende, vanaf de A-stijl naar voren toe verlengde en anders gevormde vloerplaat. andere wijzigingen in het interieur Daarnaast het wel goed zichtbare wijzigingen zijn het dashboard en de daarop geplaatste instrumenten en schakelaars. Verder ook de op vacuüm werkende verstelling van de verschillende stroomrichting van de via de aanjager aangevoerde lucht, die of via een pollenfilter of een airconditioning aangevoerd wordt. De SAAB 900 was overigens de eerste in serie geproduceerde auto waarin een pollenfilter gemonteerd werd, maar deze verviel wanneer er een airconditioning gemonteerd werd, wat had te maken met de beschikbare ruimte waardoor het niet mogelijk was om EN een pollenfilter EN de voor een airconditioning noodzakelijke verdamper te kunnen monteren.

Carrosserievarianten

Er zijn in zijn totaliteit 7 verschillende carrosserievarianten geleverd bij de SAAB 900 I en deze zijn:

1. 2deurs Sedan, geleverd van 1983, als modeljaar 1984, tot en met het modeljaar 1990.
2. 2deurs Cabriolet, geleverd van 1986 tot en met het modeljaar 1994.
3. 3deurs Combi-Coupé, geleverd van 1978, als modeljaar 1979, tot en met het modeljaar 1993.
4. 4deurs Sedan, geleverd van 1980, als modeljaar 1981, tot en met het modeljaar 1993.
5. 5deurs Combi-Coupé, geleverd van 1978, als modeljaar 1979, tot en met het modeljaar 1993.
6. 4deurs Sedan, verlengde wielbasis, van 1980, als modeljaar 1981, tot en met het modeljaar 1986.
7. 5deurs Combi-Coupé, verlengde wielbasis, van 1978, als modeljaar 1979, officieel tot en met het modeljaar 1980, maar van deze carrosserievariant is het bekend dat er ook een beperkt aantal latere exemplaren bestaan.

De SAAB 900 I Werd in 1978 op de markt gebracht als het modeljaar 1979 en was leverbaar als de 3deurs Combi-Coupé en 5deurs Combi-Coupé. In 1980 verscheen er ook een 4derus Sedan voor het modeljaar 1981 en in 1983 verscheen er als modeljaar 1984 ook een 2deurs Sedan. Deze 2deurs Sedan werd in Nederland alleen geleverd als de SAAB 900i, waarbij de uitrusting wel op een aantal punten afweek van de overige carrosserievarianten van de SAAB 900 GLi. In bijvoorbeeld Zweden was er voor het modeljaar 1984 ook een GLi versie van de 2deurs SAAB 900 Sedan leverbaar. Voor het modeljaar 1986 verscheen er nog een carrosserievariant en deze cabriolet zou voor het grote publiek de meest populaire en meest bekende carrosserievariant.
Verder zijn er ook verlengde SAAB’s 900 I geleverd, welke net als de SAAB’s 99 Finlandia, in Finland verlengd werden, nadat ze de productielijn hadden verlaten. De eerste modeljaren van de verlengde SAAB’s 900 I werden Finlandia genoemd, de latere exemplaren kregen de toevoeging CD. De modelaren 1979 tot en met 1980 waren GLE-versies en ook enkele Turbo-versies en werden gebouwd als een 5deurs Combi-Coupé. Vanaf het modeljaar 1981 was er (eigenlijk altijd) een turbo-motor gemonteerd, hetzij een T8-, hetzij een T16-motor en betrof de carrosserievariant (bijna) altijd een 4deurs Sedan, ook al zijn er enkele na die tijd ook als 5deurs Combi-Coupé gebouwd. Wanneer men een SAAB 900 I Turbo ziet, waarbij de lijsten om de ruiten en de deurhendels zijn verchroomd en er geen spoiler op de kofferklep gemonteerd is, dan kan men er bij voorbaat eigenlijk altijd van uitgaan dat het om een Finlandia dan wel een CD-versie gaat, want dat zijn naast de verlengde voor- en achterdeuren de makkelijkste kenmerken om een dergelijke versie te herkennen. Dat geldt uiteraard bij origineel gebleven SAAB’s 900I, zoals zij de fabriek hebben verlaten.

Technische gedeelte

In de SAAB 900 I zijn feitelijk 2 verschillende motoren geleverd, ook al zijn er van die 2 verschillende motoren verschillende versies geleverd.

A. De B-motor, zoals genoemd bij de SAAB 99.
B. De H-motor, zoals genoemd bij de SAAB 99.

Het is wel zo dat men de H-motor bij de SAAB 900 I, in tegenstelling tot bij de SAAB;s 90 en 99, kan op splitsen in weer 2 andere motoren, namelijk:

• De versies met 8 kleppen, ook wel de B-201 motor genoemd.
• De versies met 16 kleppen, ook wel de B-202-motor genoemd.

Net als dat de H-motor of B-201-motor in meerdere versies is geleverd, geldt dat ook voor de B-202-motor.

In 1990, voor het modeljaar 1991 is er overigens ook nog een B-212-motor geleverd en deze werd geleverd tot en met het modeljaar 1994.

Net als met de uitrusting en verdere versies van de verschillende SAAB’s, is het ook zo dat een geleverde motor per modeljaar per verschillende markt kan verschillen. In Nederland is de B-212-motor alleen geleverd op het modeljaar 1991, op andere markten is dat tot en met het modeljaar 1994. Een andere motor die op andere markten langer geleverd is als in Nederland is bijvoorbeeld de carburateur-versie van de B-201-motor en een land dat hiervan het voorbeeld is, is Finland, alwaar de SAAB 900c ook geleverd is als modeljaar 1990.

Het vermogen (tussen haakjes versies voorzien van katalysator) en daarachter gelijk het koppel van de verschillende motoren is:

Als eerste de motoren met een inhoud van 1985cc.

01. B-motor met 1 carburateur: 100Pk/162Nm.
02. B-motor met 2 carburateurs: 108Pk/164Nm.
03. B-motor met K-jetronic injectie: 118Pk(110Pk)/167Nm(161Nm).
04. B-motor met K-jetronic injectie en turbocompressor: 145Pk(135Pk)/235Nm(217Nm).
05. H-motor met 1 carburateur: 100Pk/162Nm.
06. H-motor met 2 carburateurs: 108Pk/164Nm.
07. H-motor met K-jetronic injectie: 118Pk(110Pk)/167Nm(161Nm)
08. H-motor met K-jetronic injectie en turbocompressor: 145Pk(135Pk)/235Nm(217Nm)
09. B201-motor met carburateur: 100Pk/162Nm.
10. B201-motor met K-jetronic injectie: 118Pk(110Pk)/167Nm(161Nm)
11. B201-motor met K-jetronic en turbocompressor: 145Pk(135Pk)/235Nm(217Nm)
12. B201-motor met K-jetronic injectie, turbocompressor en intercooler: 155Pk/240Nm
13. B202-motor met 16 kleppen, JH-jetronic injectie, 128Pk(125Pk)/170Nm(170Nm)
14. B202-motor met 16 kleppen, Lucas injectie en turbocompressor, 145Pk/205Nm
15. B202-motor met 16 kleppen, JH-jetronic injectie, turbocompressor en intercooler:
175Pk(160Pk)/273Nm(255Nm)

Tot slot de motor met de inhoud van 2119cc. Deze motor is altijd gecombineerd met een katalysator.

16. B212-motor met 16 kleppen, JH-jetronic injectie, 140Pk/180Nm

De verschillende carrosserievarianten die leverbaar waren.

De SAAB 900 werd geleverd met diverse carrosserieën en deze zijn:

01. 2deurs Sedan
02. 2deurs Cabriolet
03. 3deurs Combi-Coupé
04. 4deurs Sedan
05. 4deurs Sedan met verlengde wielbasis
06. 5deurs Combi-Coupé
07. 5eurs Combi-Coupé met verlengde wielbasis
Welke carrosserie er werd geleverd is afhankelijk van het modeljaar, van het in productie gaan en einde van de productie van een bepaald type carrosserie.

Afhankelijk van de modeljaren zijn er verschillende uitvoeringen van de SAAB 900 geleverd en een aantal van de vele uitvoeringen zijn c, CD, EMS, EP, GL, GLE, GLi, GLs, i, i16V, i met S-pakket, S en turbo.
Bij de S-uitvoeringen verschillen nogal per markt waar deze werden geleverd.
Zo zijn er voor de Amerikaanse markt exemplaren geleverd met zowel de B201-, de B202- en de B212-motor en welke motor er werd gemonteerd is afhankelijk van het modeljaar.
In onder andere Europa werd de S-versie voorzien van de B202-motor met turbocompressor en deze turbocompressor leverde een lagere turbodruk als bij de “normale” B-202-motor met turbo, intercooler en het A.P.C.-systeem. Vanwege de lagere turbodruk wordt deze motor ook wel een LPT-motor genoemd, waarbij LPT staat voor Low Pressure Turbo. In bijvoorbeeld heet deze versie overigens EP.
Wat voor motor er in een turboversie werd geleverd is onder andere afhankelijk van het modeljaar. Er zijn exemplaren met de zogenaamde B-motor, de H-motor, de B201-motor en de B202-motor.
Verder zijn er vele speciale versies/actiemodellen geleverd en een aantal daarvan zijn “Aero Swiss”, “Carlsson”, “Classic”, “Commemoratieve Edition”, “Enduro”, “Forty”, “Griffin”, “Jubileum”, “Jubilee”, “Last Edition”, “Monte Carlo”, “Red Arrow”, “Ruby Edition”, “Silver Arrow”, “Springtime In Zweden”, “Tii”, “Tjugofem”, “Wimbeldon” en “Yacht Edition” en dit zijn nog lang niet alle speciale versies/actiemodellen.

Modeljaar 1979

Het modeljaar 1979 kent diverse uitvoeringen en deze zijn GL, GLi, GLs, GLE, EMS en turbo.
Er zijn maar 2carrosserie-varianten leverbaar, de 3deurs en 5deurs Combi-Coupé.
De EMS-versie is alleen als 3deurs Combi-Coupé, de GLE- versie is alleen leverbaar met de 5deurs Combi-Coupé en de overige versies, soms afhankelijk van het land waar die werd geleverd, als een 3deurs Combi-Coupé of als een 5deurs Combi-Coupé.
De GL-versie werd geleverd met B-motor met 1 carburateur en 100Pk, de GLs-versie met de motor met 2 carburateurs en 108Pk, de GLi-, GLE- en EMS-versies met de B-motor met K-jetronic injectie en 118Pk(110Pk) en tot slot de turbo-versies kregen de motor met K-jetronic injectie + turbocompressor en 145Pk(135Pk).
De 3deurs SAAB 9090 turbo kan men zien als een opgevoerde SAAB 900 EMS en dat dankzij een turbocompressor en de 5deurs SAAB 900turbo kan men zien als een opgevoerde SAAB 900 GLE.
Naast de motor zijn bijvoorbeeld ook de wielen en de raamlijsten anders als bij een SAAB 900 EMS of SAAB 900 GLE van het modeljaar 1979.
Er is ook weer een verlengde versie leverbaar, de Finlandia en deze kan gebaseerd zijn op de SAAB 900 GLE of de 5deurs Combi-Coupé van de turbo-versie.

Modeljaar 1980

Het modeljaar 1980 van de SAAB 900 is in feite onveranderd voor wat betreft de uitvoeringen ten opzichte van het modeljaar 1979, maar er veranderde wel het een en ander en vaak zijn dat zaken die best wel opvallen, zoals een gewijzigde kofferklep en andere achterlichten op de hoeken + extra lampen op de kofferklep, de GL, GLi, GLs en GLE-versies krijgen dezelfde grille als de turbo-versies en de EMS van het modeljaar 1979 en de voorste stoelen krijgen een andere rugleuning en verstelbare hoofdsteunen. Verder wijzigen een aantal andere details die vaak niet direct opvallen en dat zijn bijvoorbeeld het symbool voor het verklikkerlampje van de handrem, het lampje voor de veiligheidsgordels en het blauwe vlakje op de luchtstandenregelknopje komt te vervallen.
De motoren blijven dezelfde. Ook de 2 verschillende versies van de SAAB 900 Finlandia zijn ook voro dit modeljaar leverbaar.

Modeljaar 1981

Voor wat betreft de leverbare versies verandert er niets, maar, zoals dat bij de verschillende modeljaren van de diverse SAAB’s geldt, zijn de geleverde versies wel afhankelijk van de markt waar deze werden geleverd.
Een voorbeeld van een versie die werd geleverd voor het modeljaar 1981 en niet in Nederland leverbar was is de SAB 900 EMS van dit modeljaar.
Het modeljaar 1981 kent diverse grote wijzigingen.
Als eerste komt er een nieuwe motor, de H-motor die de B-motor vervangt en feitelijk qua vermogen, koppel en lay-out (1 of 2 carburateurs of K-jetronic al of niet in combinatie met een turbocompressor) komen deze H-motoren overeen met de B-Motoren, ook al verschillen deze motoren op vele constructieve punten. Men kan de H-motor zien als een sterk gemoderniseerde versie van de H-motor.
Een andere grote wijziging is de komst van een nieuwe carrosserie-versie, de 4deurs Sedan.
Met de komst van deze 4deurs Sedan wijzigt de carrosserie ook op ander punten, zoals ander plaatwerk voor de vloer onder de kofferruimte en de gedeelten waar de hoedenplank op rust bij de 3- en 5deurs Combi-Coupé modellen wordt anders.
Verder wijzigt de gehele achterbank qua constructie, met als gevolg een andere manier van en bediening voor het omklappen van deze bank, wijzigt de bekleding van de stoelen en dat niet allen voor wat betreft de soort stof, maar ook qua stiksel bij de EMS-, GLE- en turbo-versies, vloerbedekking en deurpanelen veranderen mee en ook de hoedenplank wordt anders, komen er andere wielen onder de 3-versie van de SAAB 900 Turbo en voor het eerst zijn er elektrisch bedienbare ramen beschikbaar, ook al is dat alleen bij de 4deurs sedan en 5deurs Combi-Coupé.
Bij de turbo-versies en de EMS-versie wordt er nu ook een voorspoiler gemonteerd. De EMS-versie krijgt velgen die bekend zijn geworden onder de naam “worstvelgen” en de 3deurs SAAB 900 krijgt, net als de 4deurs Sedan en 5deurs Combi-Coupé, zogenaamde TRX-wielen. TRX wielen wijken op diverse punten af van “normale” wielen. De breedte wordt in hele centimeters weergeven en dat in millimeters uitgedrukt. Een voorbeeld is 180. Wat ook in millimeters wordt aangeduid en daardoor ook anders is als bij “normale” wielen is de diameter van een velg of een band en in het geval van de velgen van een SAAB 900 is dat 390.
De SAAB 900 Finlandia wordt nu als 4deurs Sedan gebouwd, ook al is er een enkel exemplaar als 5deurs Combi-Coupé geleverd.

Modeljaar 1982

Voor het modeljaar 1982 zijn er een beperkt aantal wijzigingen, zoals de stalen velgen en de daarbij behorende wieldoppen een ander uiterlijk krijgen en voor het eerst in de geschiedenis van SAAB wordt centrale vergrendeling leverbaar. Dit laatst op de GLE-versies en de 4deurs Sedan en 5deurs Combi-Coupé van de SAAB 900 turbo.
De wieldoppen van de SAAB 900 GLE veranderen ook.
Bij de turbomotoren wordt APC- gemonteerd, een systeem dat “pingelen” in de motor kan herkennen, iets wat veroorzaakt zou kunnen worden door benzine met een lager octaangehalte.
Wat ook een verandering is voor het modeljaar 1982, ook al is het misschien ver gezocht, is dat bij de gecombineerde stads-/knipperlichten aan de voorkant vanaf dit moment zwart is, in plaats van wit.
Een niet veel geziene kleur op het modeljaar 1982 is alebaster geel en het modejaar 1982 is dan ook gelijk het laatste modeljaar van deze kleur, net las die van bijvoorbeeld terracotta rood en cameó beige.

Modeljaar 1983

Het modeljaar 1983 kent wijzigingen aan de motor zoals dat bij de SAAB 99 is omschreven en verder veranderd er nog het een en ander.
Nieuwe lakkkleuren zijn bijvoorbeeld kersen rood en het modeljaar 1983 is het enige modeljaar dat de kleur goudgeel is geleverd.
Dit is het eerste modeljaar, van de 2, dat de SAAB 900 LUX wordt geleverd, een luxere versie van de SAAB 900 turbo. Op deze versie is als extra leverbaar lak in 2 verschillende tinten. Een ander extra “af-fabriek” wat op deze versie geleverd kon worden is, net als dat het voor het eerst mogelijk was bij de SAAB 900 Finlandia, is lederen bekleding.
Verder verandert er het een en ander in het interieur, zoals de handremhendel, de middenconsole tussen de stoelen, het in interieurkleur gekleurde gedeelte van het dashboard, ook wel bekend als een knieschot, veranderd ook en dat heeft te maken met het feit van of er wel of geen deel van de middenconsole gemonteerd wordt tussen het dashboard en zeg maar voor de versnellingspook. Wanneer dit gedeelte van de middenconsole is gemonteerd dan wordt er ook een andere asbak voor de voorste inzittenden gemonteerd.
De asbakken van de achterdeuren of is de achterste zij panelen komen te vervallen, behalve bij de Finlandia-versie en er komt er eentje voor in de plaats aan het einde van de middenconsole. De Finlandia-versie ken ook deze achterste asbak en heeft dus 3 asbakken voor de achterste inzittenden
Nog een nieuwtje en exclusief voor de Finlandia-versie is dat de achterste ramen vanaf nu elektrisch bedienbaar zijn.
Vanaf dit modeljaar verschijnt ook de elektrisch bedienbare schuifdak, ook al is dat een exclusief accessoire, alleen weggelegd iets voor de LUX-versies en ja, dat is bij deze luxe uitvoering van de SAAB 900 turbo zelfs een standaard iets.
De versies met getint glas krijgen nu bruin getint glas in plaats van groen getint en de kleur van deze nieuwe getinte ramen wordt vaak als een bronskleur aangeduid.
Het modeljaar 1983 is, op de Australische en Nieuw-Zeelandse markten na, het laatste modeljaar vor de SAAB 900 EMS.

Modeljaar 1984

Het modeljaar 1984 van de SAAB 900 kent weer een aantal veranderingen en die vallen als eerste goed op aan de buitenkant. Als eerste vallen de nieuwe grille op en ook de stootstrips tussen de bumpers en de wielkasten. Deze nieuwe stootstrips worden vaak “bumperverlengers” genoemd.
Verder is dit het eerste modeljaar dat alle SAAB’s 900 die zijn voorzien van elektrische ramen zijn voorzien en ook achterdeuren hebben, deze voorziening ook op de achterdeuren krijgen, net zoals de SAAB 900 Finlandia van het modeljaar 1983 deze kreeg toebedeeld.
Twee van de nieuwe lakkleuren zijn azuur blauw, ok al was er voor het modeljaar 1977 van de SAAB’s 95, 96 en 99 ook een kleur leverbaar met die naam, deze versie van azuur blauw heeft toch een heel andere tint en een andere nieuwe lakkleur is platina blauw, een metallic lak.
Andere wijzigingen voor het modeljaar 1984 is dat de enkele V-snaar naar de dynamo en waterpomp is vervangen door een dubbele V-Snaar en dat er nu een nieuw type zekeringen zijn gemonteerd, wat gelijk een sterk gewijzigde zekeringskast met zich mee bracht.
De SAAB 900 turbo krijgt een andere uitlaat, de overige modellen houden nog 1 jaar lang het oude uitlaatsysteem.
De TRX-wielen zijn vanaf dit modeljaar niet mee leverbaar, daarvoor in de plaats komen de velgen zoals die al te zien waren op de SAAB 900 LUX van het modeljaar 1983. Deze velgen worden vaak “US-turbo’s” genoemd.
Helemaal nieuw is de SAAB 900 turbo met een 16-kleppen-motor, met de interne naam B202. Er verschijnt ook een versie met specifieke spoilers en dat zowel onder de bumpers en langs de zijkanten van de carrosserie. Verder is een uiterlijk kenmerk de driespaaks velgen. Deze versie is alleen leverbaar als 3deurs Combi-Coupé en krijgt door SAAB als (extra) naam Aero, maar wordt door SAAB zelf ook T16S genoemd.
Er verschijnt ook een nieuwe carrosserievariant, de 2deurs Sedan. In bijvoorbeeld Nederland alleen geleverd als een op zich zelf staand model, de SAAB 900i en deze versie moest gezien worden als een sportiever versie van de SAAB 900.
In bijvoorbeeld Zweden werd er ook een 2deurs Sedan-versie geleverd van de SAAB 900 GLi.
Dit modeljaar is het laatste modeljaar voor de SAAB 900 GLE, met uitzondering van Australië en Nieuw-Zeeland na.

Modeljaar 1985

Dit modeljaar gaan weer details veranderen, zoals de uitlaat die (min of meer) van hetzelfde type wordt als van de SAAB 900 turbo, ook al wijkt vooral de diameter af doordat deze kleiner is.
Een andere, meer ingrijpender wijziging voor het motorblok en de aluminium plaat tussen het motorblok en het vliegwiel is dat de startmotor nu niet meer onder het uitlaatspruitstuk zit, maar onder het inlaatspruitstuk. Dit houdt gelijk in dat de turbomotor met 16 kleppen, zoals die werd gemonteerd in het modeljaar 1984, maar 1 jaar leverbaar is geweest.
Andere wijzigingen zijn een ander stuurwiel en het type schakelaar op de middenconsole voor de interieurverlichting.
Dan is er ook voor het eerste het SAAB-SCANIA-logo en dat verschijnt op de motorkap, de kofferklep en op het stuurwiel.
Een niet vaak voorkomende lakkleur is kastanje bruin en roze quartz is een nieuwe metallic lak.
Vanaf dit modeljaar was het ook mogelijk om een SAAb 900i te kopen met het zogenaamde S-pakket.

Modeljaar 1986

Een van de wijzigingen voor het modeljaar 1986 is het monteren van extra knipperlichten op de voorste spatborden en dat tussen de voorste wielen en de (voorste) deuren in.
Een paar van de nieuwe kleuren voor dit modeljaar is florentine geel, zircon blauw en malchite groen, waarbij de laatste een metallic lak is.
Verder wijzigingen zijn dat de schakelaars in het interieur van dezelfde type zijn als in de SAAB 9000.
Een andere wijziging is voor de Amerikaanse markt en dat betreft de introductie van de B202 motor zonder een turbocompressor en deze motor werd toen geleverd in de SAAB 900S. Dit is ook het enige modeljaar dat de SAAB 900S, met de B202-motor werd geleverd als de 2deurs Sedan.
Voor wat betreft de Australische markt en die van Nieuw-Zeeland is dit ook de introductie van deze “turboloze”-versie van de B202-motor en dan in de voor die markten nog altijd leverbare SAAB’s 900 EMS en GLE.
Dan het grootste nieuws dat er was voor dit modeljaar en dat betreft een carrosserievariant die erg succesvol zou worden: De Cabriolet-versie verschijnt, in zilver grijs metallic en dan eigenlijk 100% gericht op de Amerikaanse markt.
Dit is het laatste modeljaar dat de verlengde SAAB 900, de SAAB 900 CD, leverbaar was.

Modeljaar 1987

Voor het modeljaar verschijnen er nieuwe bumpers, “bumperverlengers”, koplampen, een nieuwe grille en dit allemaal uitgezonderd op het basis model dat SAAB 900 heet. Verder wordt er een ander type stiksel toegepast op de stoelen van de SAAB 900 en de voor dit modeljaar geïntroduceerde uitvoering de SAAB 900c, waardoor deze niet langer 4 “banen”, maar 3 “banen” hebben.
De SAAB 900c van dit modeljaar was niet in Nederland leverbaar, maar in Scandinavië wel. Het is zelfs zo dat de SAAB 900 en de SAAB 900c in Scandinavië naast elkaar werden geleverd en men kan de SAAB 900c dan ook zien als een SAB900i, maar dan wel met de motor van de SAAB 900, waarbij de SAAB 900c het interieur van de SAAB 900 kreeg en ten opzichte van de SAAB 900i ook de stuurbekrachtiging moest missen als standaarduitrusting.
Op de SAB 900 na, is dit het enige modeljaar dat het nieuwe uiterlijk, de zogenaamde “zalmneus” leverbaar was in combinatie met het oude remsysteem en de daarbij behorende velgen.
Het modeljaar 1987 was het laatste modeljaar dat het zogenaamde S-pakket besteld kon worden op de SAAB 900i.
Vanaf dit modeljaar was leisteen blauw metallic niet meer leverbaar.

Modeljaar 1988

De grootste wijziging voor het modeljaar 1988 was dat het onderstel en dan vooral de remmen en de wielen werden veranderd naar die ook op de SAAB 9000 werden geleerd.
De SAAB 900 was voor diverse markten nog beschikbaar en was nog de enige versie waarbij het oude remsysteem en wielen nog werden gemonteerd.
Een andere wijziging was dat de “kale” SAAB 900i was komen te vervallen en dat vanaf dit moment de SAAB 900i (eigenlijk) de uitrusting van de SAAB 900i met S-pakket voor een groot gedeelte had overgenomen.
Daarnaast kwam de SAAB 900c voor meerdere markten beschikbaar, waaronder Nederland.
3 nieuwe lakkleuren die voor dit modeljaar beschikbaar kwamen zijn rodoniet rood, ultramarijn blauw en als laatste hier genoemd is dat magenta bruin, een metallic lak.
Vanaf dit modeljaar worden de voorste stoelen van de SAAB 9000 gemonteerd, waardoor er ook andere onderdelen gewijzigd moesten worden, zoals de middenconsole en dan gaat het om het gedeelte vanaf de versnellingspook en verder naar achteren.

Modeljaar 1989

De SAAB 900 is nog altijd leverbaar en nog steeds met het oude remsysteem en de daarbij de wielen die daar bij behoren.
In bijvoorbeeld Scandinavië en Finland verschijnt er nog een andere versie, namelijk de SAAB 900 i, maar dan wel met de uitrusting van de SAAB 900c en dan voorzien van de 110Pk leverende B201 met katalysator. Deze versie werd gezien als een “milieuvriendelijke” versie van de SAAB 900c.
De bekleding van de SAAB 900i wordt “eenvoudiger”, eigenlijk van hetzelfde type als bij de SABA 900 en SAAB 900c, maar dan wel voorzien van een middelste armsteun voor de achterbank.
Op binnenkant van deuren van de 2deurs Sedan en 3deurs Combi-Coupé van de SAAB 900c verschijnen nu ook stoffen gedeelten, net als bij de i en turbo-versies.
Malachite groen metallic wordt vervangen door beryl groen metallic en naast het sinds modeljaar 1983 leverbare kersen rood verschijnt er nog een “harde” kleur rood, talladega rood.
Het modeljaar 1989 is ook het modeljaar dat de B202-motor zonder turbo-compressor wordt geïntroduceerd op markten buiten de Amerikaanse, Australische en Nieuw-Zeelandse markt.

Modeljaar 1990

Het modeljaar 1990 is eigenlijk identiek aan het modeljaar 1989, ook lal zijn er een aantal wijzigingen, met name voor wat betreft het toevoegen van 2 nieuwe versies.
Als eerste komt er, weer vooral gericht op de Scandinavische en Finse markten een versie in de vorm van een SAAB 900i, met de B202 motor zonder turbocompressor en dan met de uitrusting van de SAAB 900c + een toerenteller en stuurbekrachtiging.
Men zou kunnen zeggen dat het modeljaar 1990 3 verschillende versies kent van de SAAB 900c, de versie met de B201-motor en met carburateur, dan de versie met de B201-motor en K-Jetronic in combinatie met een katalysator en tot slot de versie die hier voor is genoemd, de versie met de B202 motor zonder turbocompressor.
Verder verschijnt voor het modeljaar 1990 de SAAB 900S, in bijvoorbeeld Italië heet deze versie EP en dit is een B202-motor met turbocompressor, maar zonder een intercooler en het APC-systeem.
Dit is het eerste modeljaar dat het mogelijk was om ABS op de SAAB 900 te krijgen.
Dit is het laatste modeljaar dat de 2deurs Sedan als carrosserievariant leverbaar was en ook het laatste modeljaar voor de versies die waren voorzien van een carburateur en de versies van de SAAB 900c die waren voorzien van een (B201- of B202-)motor met benzineinjectie en katalysator.
Een nieuwe lakkleur voor het modeljaar 1989 was Le Mans blauw, een metallic lak die ook op de SAAB 900 “Forty” werd toegepast.

Modeljaar 1991

Het grootste nieuws voor de SAAB 900 van het modeljaar 1991 is de introductie van de 2,1liter motor die ook bekend is als de B212-motor.
Een andere wijziging is dat nu voor alle markten de wijzigingen worden doorgevoerd omtrent de voorste stoelen zoals die worden toegepast in de SAAB 9000 en de daarvoor aangepaste middenconsole zoals dit al geldt voorde SAAB’s 900 vanaf het modeljaar 1988 voor de Amerikaanse markt.
Nieuwe lakkleuren zijn onder andere monte carlo geel (voorbestemd voor de SAAB 900 Monte Carlo) citrin beige, lemans blauw, platana grijs en scarabee groen en de laatste 4 betreffen metallic lakken.

Modeljaar 1992

Het einde van de productie van de SAAB 900 komt steeds dichter bij en voor het moeljaar 1992 zijn er nog maar een paar kleine wijzigingen, vooral voor wat betreft de lakkleuren, zoals cararra wit, derby grijs en als metallic lakken verschenen eucalyptus groen en nocturne blauw.

Modeljaar 1993

Op de cabrioletversie na is dit het laatste modeljaar voor de SAAB 900 en eigenlijk zijn er nog alleen maar aanpassingen aan de lakkleuren. Kersen rood en talladega rood wordt niet meer geleverd en in de plaats van deze 2 lakkleuren komt imola rood. Verder verschijnt robijn rood als metallic lak, een lakkleur die ook werd toegepast op de SAAB 900 “Ruby Edition”.

Modeljaar 1994

Dit is het laatste modeljaar voor de SAAB 900 Cabriolet en dus ook het definitieve einde van de SAAB 900.
Aubergine, een metallic lak is nog een lakkleur die voor dit modeljaar verschijnt.
Houdt u zich aan de forumregels, dan blijft het voor iedereen leuk!

Wanneer u met vragen zit, schroom niet en stuur, ongeacht het aantal, al uw vragen in een email naar: saabomatie1@gmail.com

Plaats reactie